Friday, December 26, 2008

Sedikit Info Tentang Serangan Serangga

Topik ini ada kaitan dengan masalah misilieum hilang yang aku hadapi. Terima kasih kepada En. Mahawir dari mycendawan.blogspot.com atas info yang telah diberi. Setelah di belek-belek beg yang terkena masalah tu memang berlaku lebihan air pada sebahagian beg cendawan menyebabkan air bertakung di bahagian bawah. Namun terdapat juga beg yang kelihatan elok..takde air yang bertakung. Yang ini mungkin disebabkan serangan bakteria atau serangga seperti yang telah dinyatakan dalam blog beliau. Tadi aku telah mendapat balasan dari email yang aku hantar kepada drpokok@doa.gov.my (telah dijawab oleh puan Normah Ibrahim) beliau telah mengcomformkan punca masalah tersebut.. di bawah ni sebahagian dari jawapan dari puan Normah Ibrahim untuk rujukan rakan-rakan semua.

Dari simptom yang saudara ceritakan itu kemungkinan beg media tersebut telah diserang oleh 'spring-tail' iaitu sejenis serangga yang sememangnya suka makan misileum (akar) cendawan/kulat. Serangga ini halus dan perlu dilihat di bawah mikroskop untuk melihatnya. Dia merebak dengan cara melompat dari satu beg ke beg yang lain.

kawalan:

1. keluarkan SEGERA semua beg-beg yang menunjukkan simptom dan kukus selam
2-3 jam untuk membunuh telur, anak dan serangga dewasa yang berada
di dalam
beg media. Beg media tersebut sama ada dibuang atau dijadikan baja


2. sembur rak-rak cendawan, lantai dengan campuran klorox 1% dan air sabun

3. jaga kebersihan rumah cendawan dan persekitarannya.

Untuk maklumat lanjut bolehlah email ataupun telefon beliau. Jadi lepas ni terpaksa la aku buang semua beg yang kecundang tu dan buat pembasmian secara besar-besaran. Lagipun masa ni pengeluaran beg cendawan terpaksa dihentikan buat sementara akibat kekurangan bekalan benih. Jadi di kesempatan itu bolehlah aku bersihkan rumah cendawan aku tu....

No comments: