Friday, November 7, 2008

Lendir Oren



Hari ni sewaktu nak memindahkan beg ke dalam rumah mini aku terperasan yg ada beg-beg yang pada benih yang disuntik keluar lendir oren kehijau-hijauan macam hingus pun ada jugak. Pertumbuhan miselium terbantut. Ada miselium yang ghaib entah ke mana. Mengapa ini berlaku? aku sendiri pun tak tau...Ada sesiapa yang tau sebab-sebabnya? Boleh tolong bagitau? Cendawan 915 pun menghadapi masalah yang sama. Aku rasa mungkin benih yang dah tua atau pun media yang masam (kurang kapur. Itu aku rasa-rasalah. Aku pun belum arif tentang cendawan ni. Masih di peringkat belajar.





Oleh sebab itu beg-beg tu dibuang sebahagian dan diisi dangan media yang baru. Kemudian dikukus balik. Lepas tu nak suntik balik. Nak tengok macam mana perkembangannya.. ni boleh kira sebagai eksperimen untuk aku. Nanti kalau dah ada keputusannya akan dinyatakan.

No comments: